De bloemenmarkt op de Grote Markt

Op dit olieverfverfschilderij op doek van Gustave Walckiers uit 1888 zien we aan de linkerzijde “In den Vos”, met daarboven het beeld van Sint-Niklaas, en “Den Hoorn”, allebei gerestaureerd. Achteraan nemen we het Broodhuis waar, in heropbouw sinds 1875. Het schilderij geeft een geanimeerd beeld van de Grote Markt als een volkse ontmoetingsplaats, met handelaars, wandelaars, mensen en dieren.

Dit werk werd aangekocht door het Museum in 2018.

Gustave Walckiers (1831-1891), Belgisch schilder

Gustave Walckiers is geboren en getogen in Brussel. Hij  studeert van 1851 tot 1853 aan de Brusselse Academie voor Schone Kunsten waar hij les krijgt in perspectief van François Bossuet, een schilder van stadslandschappen. Later studeert hij ook bij Jules Breton.

Na het succesvol beëindigen van zijn studies, legt Walckiers zich toe op de schilderkunst en opent hij zijn eigen atelier in zijn geboortestad.

Hij schildert vooral stadsgezichten en, in mindere mate, landschappen. Hij brengt de boulevards, straten en pleinen van Brussel en heel wat andere nationale en internationale steden in kaart. Zijn stijl is realistisch, zonder toegevingen aan de romantiek.

• Walckiers is een echte chroniqueur van Brussel en de Grote Markt in het bijzonder, aan het einde van de 19e eeuw. Zijn werken tonen vaak historische gebouwen die vandaag niet meer bestaan.

Wilt u graag meer weten over deze aanwinst? Breng een bezoekje aan het museum om dit werk met eigen ogen te ontdekken.  Meer details over dit werk vindt u ook terug in de inventarisfiche.