Opbergdoosje chocolatier Elisabeth

Dit opbergdoosje is vervaardigd uit metaal en is versierd met illustraties van Tom Schamp. Chocolatier Elisabeth ging in 2016 met hem in zee voor het ontwerp van zijn doosjes.

De doosjes bevatten telkens een afbeelding van Elisabeth, die afwisselend wordt weergegeven in drie fases van haar leven. Op dit doosje staat Elisabeth als oudere vrouw afgebeeld. Daarnaast zijn ook het Museum van de Stad Brussel, alsook het Stadhuis duidelijk herkenbaar.

Chocolatier Elisabeth werd opgericht door Mireille Misseghers (1972). De eerste winkel opende de deuren in 2001 in de Boterstraat 43 in Brussel. De winkel met een aanbod aan Belgische artisanale chocolade en zoetigheden zoals krokante wafeltjes met chocolade en vanille, kende snel succes en al gauw openden elders in Brussel, maar ook in Antwerpen, Brugge en Parijs nieuwe winkels.

De illustrator
Tom Schamp (1970) groeide op in en rond Brussel. Na het behalen van zijn diploma Toegepaste Kunsten aan de Kunstacademie Sint-Lukas in Brussel, studeerde hij nog een jaar Grafisch Ontwerp in Polen. Zijn illustraties zijn gericht op zowel volwassenen als kinderen. Zijn portfolio is bijzonder divers en gaat van commerciële opdrachten over tijdschriftillustraties tot prentenboeken.

Hij heeft een ‘complex-naïeve’ stijl, vaak gekruid met een vleugje humor. Zijn werk kenmerkt zich door zijn enorme detail tot op het punt dat zijn illustraties een getraind oog nodig hebben om elke subtiliteit op te vangen.

• Tom Schamp is geen onbekende voor het museum. Hij heeft al illustraties gemaakt voor het spelletjesboek van het Museum van de Stad Brussel. Dit boekje is speciaal ontwikkeld voor kinderen om het museum op een speelse manier te ontdekken.
• Om in tijden van globalisering Brusselse productie te conserveren om over 40 of 50 jaar een beeld te kunnen geven van het echte Brussel.
• Het museum stelt zich de vraag wat het vandaag kan verzamelen om morgen over Brussel te praten.

Wilt u meer weten over deze aanwinst? U vindt meer details over het werk zelf in de inventarisfiche hier beschikbaar.