Huis Otlet

Kunstenaar Jean-Jacques Gailliard tekende in 1962 huis Otlet. Het huis, gelegen op de hoek van de Florencestraat en de Livornostraat, werd gebouwd tussen 1896 en 1898 in art-nouveau-stijl met enkele verwijzingen naar de Italiaanse renaissance.

Ondernemer en documentalist Paul Otlet liet dit huis ontwerpen door architect Octave Van Rysselberghe. Henry Van de Velde stond in voor het ontwerp van de decoratie en het meubilair. Het herenhuis werd in 1984 geklasseerd als monument en gerestaureerd tussen 2001-2003.

Zoals wel vaker in het oeuvre van de kunstenaar, bevat de tekening verschillende aanduidingen. Naast zijn handtekening en de datum, worden verder de straatnamen, het atelier van Swyncop en de grappende zin “Le chien de madame qui doit faire pipi (et moi aussi) va se faire écraser” (de hond van mevrouw die pipi moet doen (net als ik) gaat zich laten verpletteren).

Aan de kant van de Livornostraat bevond zich (voor 1914), zoals aangeduid op de tekening, het atelier van kunstenaar Philippe Swyncop en beeldhouwster Ilse Twardowski-Conrat.

De kunstenaar
Jean-Jacques Gailliard (1890 – 1976) was een Brussels kunstschilder en graficus. Hij kreeg zijn eerste teken- en schilderlessen van zijn vader, de impressionistische kunstschilder Franz Gailliard, die zeer mooie werken over Brussel heeft gemaakt. In zijn kinderjaren werd Jean-Jacques Gailliard omringd door kunstenaars, musici en figuren uit de wereld van esoterie en het occultisme.

Gedurende zijn hele leven heeft Gailliard figuratieve tekeningen en schilderijen gemaakt van gezichten van Brussel en Oostende en portretten van kunstenaars en schrijvers uit zijn kennissenkring. Zijn werk is ook in andere musea in Europa te bewonderen.

• Jean-Jacques Gailliard komt uit een artistieke familie en het museum heeft al enkele werken van hem maar ook van vader, Franz Gailliard in zijn bezit. Dit stuk verrijkt de collectie opnieuw.
• Het is een heel levendige tekening met humor erin verwerkt.

Wilt u meer weten over deze aanwinst? U vindt meer details over het werk zelf in de inventarisfiche hier beschikbaar.