Interieur van de collegiale kerk van Sint-Goedele

Dit olieverfschilderij op doek werd ergens tussen 1660 en 1670 geschilderd. Het werk werd initieel toegeschreven aan Pieter Neefs (II), een kunstschilder uit de barokperiode die vooral bekend staat omwille van zijn kerkinterieurs.

Het afbeelden van gedetailleerde interieurs van religieuze gebouwen is een stroming die zich een toenemende populariteit kent in de 17e eeuw. Op dit schilderij staat de huidige Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal afgebeeld. Deze werd tijdens de middeleeuwen in gotische stijl gebouwd en onderging opmerkelijke verbouwingen.

Dit werk werd aangekocht op een veilig in Zwitserland in 2019 dankzij een tip die het Museum kreeg van een liefhebber van dit soort werken.

Het kerkinterieur van de collegiale kerk

We zien hier een doksaal, een wand die in een kerk het schip scheidt van het koor, gebouwd in renaissancestijl aan het einde van de 16e eeuw. Deze werd later verwijderd. Verder sieren de barokke beelden van de twaalf apostelen de zuilen van het schip. Ze zijn van de hand van belangrijke Brusselse beeldhouwers uit de 17e eeuw, waaronder Lucas Faydherbe en Hiëronymus Duquesnoy de Jonge.

• Dit schilderij geeft een unieke detaillering van het kerkinterieur weer.
  • Het is op dit moment de oudste gekende weergave in kleur van het interieur van de collegiale kerk.

Wilt u graag meer weten over deze aanwinst? Breng een bezoekje aan het museum om dit werk met eigen ogen te ontdekken.  Meer details over dit werk vindt u ook terug in de inventarisfiche.