Kaars met stilleven

Deze geurkaars met een stilleven als decor werd door de Parijse parfumeur Quintessence Lab gemaakt voor het project “Candle Up”. Het stilleven dat zowel de kaars als de verpakking siert, is het werk van kunstenares Sanam Khatibi.

Tijdens de Covid 19-pandemie, die in 2020 hevig woedde in België, ging het land een tijdje in lockdown en werden voorzorgsmaatregelen afgekondigd om de verdere verspreiding van het virus tegen te gaan. De cultuursector had zwaar te lijden onder deze pandemie.

Verschillende initiatieven werden opgericht om de noodlijdende sector te ondersteunen, zoals de vzw Feed the Culture. Het project “Candle Up” wilde deze vzw ondersteunen en verkocht drie geurkaarsen, ontworpen door drie kunstenaars: Pieter Vermeersch, Lionel Estève en Sanam Khatibi. De winst van deze verkoop ging integraal naar de vzw.

De kunstenares
Sanam Khatibi (1979) is een Iraans-Belgische kunstenares die woont en werkt in Brussel. Haar werk bestaat uit schilderijen, borduurwerken, wandtapijten, sculpturen en installaties.

Ze speelt met tegenstrijdigheden om dualiteiten zoals dier versus mens, verleden versus heden, en wreedheid versus verleiding tegenover elkaar te stellen. Wilde dieren en dieren zijn een integraal onderdeel van haar werk, en haar onderwerpen worden vaak afgebeeld in hetzelfde vlak als de fauna en flora.

Het ontwerp van de kaars is verfijnd met één van haar Vanitassen. De volledige serie van 21 miniaturen, geïnspireerd op het Gouden tijdperk van de Vlaamse Grootmeesters werd voorgesteld in 2020 tijdens de tentoonstelling “Cyanide” in Galerij Rodolphe Janssen.

• Dit werk is een getuigenis van de crisis die ons land en onze stad stevig in zijn grip hield.
• Het is een blijk van steun aan de cultuursector die tijdens de pandemie hard werd getroffen.
• Het museum heeft het werk van de enige vrouwelijke kunstenaar gekozen (onder de 3 geselecteerde kunstenaars) om het aantal werken van vrouwelijke kunstenaars in zijn collectie verder uit te breiden.

Wilt u meer weten over deze aanwinst? U vindt meer details over het werk zelf in de inventarisfiche hier beschikbaar.