Ontwerp voor het Monument voor Everard t'Serclaes

Deze schets uit 1898 werd gemaakt door Julien Dillens (1849 – 1904), een Belgische beeldhouwer die ook de rest van het monument op zijn palmares mag schrijven. Het is de voorbereiding voor de realisatie van één van de drie reliëfs die te terug te vinden zijn op het Monument Everard t’ Serclaes. Dit monument is wellicht het meest bekende werk van Dillens.

Het Monument Everard t’Serclaes

Dit monument, een echte trekpleister, is gelegen op de hoek van de Karel Bulsstraat en de Grote Markt. Het werd ingehuldigd in 1902 en in 2016 vervangen door een volledig nieuwe bronzen kopie van het originele monument.

Het beeldt een stervende Everard t’ Serclaes af op de voorgrond en drie boven elkaar geplaatste bas-reliëfs op de achtergrond. Deze stellen achtereenvolgens de volgende scènes voor:

• de bevrijding van Brussel
  • de daaropvolgende blijde intocht van Johanna Van Brabant
  • de vernieling van het kasteel van Gaasbeek; een wraakactie van de Brusselaars voor de aanslag op t’Serclaes

Het monument is vooral gekend van zijn liggende figuur waar mensen over wrijven, omdat het geluk zou brengen. Het oorspronkelijke monument werd in 2016 overgebracht naar de Ogivale zaal in het stadhuis. Het hangt er nu naast het gipsmodel dat Dillens in 1898 aan het Brusselse stadsbestuur voorstelde.

• Om de collectie te vervolledigen. In 2016 werd het originele beeld vervangen door een kopie, waardoor de originele versie en de maquette van Dillens al deel uitmaakten van collectie van het Museum.
  • Dit werk is in het bezit van het Museum gekomen dankzij een schenking Dhr. Pascal Thivillon in 2018.

Wilt u graag meer weten over deze aanwinst? Breng een bezoekje aan het museum om dit werk met eigen ogen te ontdekken.  Meer details over dit werk vindt u ook terug in de inventarisfiche.