Paviljoen van het katholieke leven voor de Wereldtentoonstelling 1935

Dit schilderij van de hand van Jan Van Looy, een Brusselse kunstschilder, toont het paviljoen dat werd gebouwd voor de Wereldtentoonstelling van 1935. Deze editie vond plaats op de Heizelvlakte in Brussel en had als thema vervoer en kolonisatie.

Het paviljoen, in de vorm van een driehoek, was ongeveer 9.000 m2 groot en bevond zich tegenover de Esplanade des Grands Palais. Het omvatte een kerk gewijd aan Sint Paulus, een tentoonstellingszaal en receptiediensten. De kerk had een diameter van 31 meter; de centrale koepel, gemaakt van verguld koper, was 35 meter hoog en werd geflankeerd door drie kleinere koepels en zes obelisken. Het geheel doet erg oosters aan.

Het paviljoen is ontworpen door architect Henri Lacoste (1885 – 1968), student en later professor aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Brussel. Hij stond bekend om zijn atypische architectonische ontwerpen alsook om zijn passie voor archeologie. Lacoste was erg betrokken bij het Museum Kunst & Geschiedenis, gelegen in het Jubelpark.

Jan Van Looy
De schilder, die ook aquafortist en aquarellist was, is vooral bekend om zijn landschappen van de Kempen. Als student aan de Koninklijke Academie te Brussel was hij verbonden aan de school van Tervuren. Hij kreeg de Prix de l’Yser op de Salon van Parijs in 1830. Enkele van zijn werken bevinden zich in het MSK in Gent en het Hof van Busleyden in Mechelen.

• Dit schilderij is een interessante aanwinst vanwege zijn historisch belang.
• De Wereldtentoonstelling van 1935 is goed gedocumenteerd met foto’s en prentbriefkaarten maar er bestaan weinig schilderijen of beeldhouwwerken over dit onderwerp. Het museum had er tot voor deze acquisitie nog geen in zijn bezit.

Wilt u meer weten over deze aanwinst?. U vindt meer details over het werk zelf in de inventarisfiche hier beschikbaar.