De kunst van de Azteekse veren in dienst van de diplomatie van Karel V

23.06.22

De veer, een luxeartikel dat was voorbehouden aan de precolumbiaanse en Europese elites, was een heilig voorwerp uit het dagelijks leven. Vol bewondering beschrijven teksten vanaf 1520 dit ornament, een waar juweel van het Azteekse rijk. Bijvoorbeeld de weelderige, met veren versierde voorwerpen die Karel V ontving van de veroveraar Hernán Cortés. Als symbool van de Nieuwe Wereld is de verwerving en het verzamelen van kunstvoorwerpen met veren, afkomstig uit Nieuw-Spanje, een ongekend succes geweest. Dit was zowel het geval in de collecties van de Habsburgers en de hoge adel als in de kloosters en kerken van de Oude Wereld.

Praktische informatie

• Door Salomé Chevallier, doctoraatsstudente Geschiedenis en Beschaving aan de École des Hautes Études en Sciences Sociales in Parijs
  • Donderdag 23 juni 2022 om 18u30
  • Lezing in het Frans