Geschiedenis op donderdag: De activiteiten van de modernistische architecte Eliane Havenith in Brussel

19.01.23

Haar naam doet misschien niet meteen een belletje rinkelen maar dankzij het CIVA en het project Wiki Women Design kwam de indrukwekkende carrière van Eliane Havenith (1918-2004) onlangs aan het licht.

Deze getalenteerde Belgische architecte heeft haar stempel gedrukt op de naoorlogse architectuur in Brussel. Ze is de eerste vrouw die afstudeert als architect aan het Nationaal Hoger Instituut voor Bouwkunst en Stedenbouw in Antwerpen. Nadien behaalt ze nog bijkomende diploma’s aan diezelfde school in Antwerpen en in New York. Haar curriculum is ronduit opmerkelijk.

Van het stichten van eigen architectenkantoor, over doceren en mee vormgeven van een architectuurtijdschrift tot het ontwerpen van een paviljoen voor de Wereldexpo 58. Hoog tijd dus om deze creatieve duizendpoot en haar verwezenlijkingen beter te leren kennen.

Praktische informatie

MAD Bruxelles, anciens bureaux et showroom UPL. Architectes. M. Anneet, E. Havenith© Maxime Delvaux