Geschiedenis op donderdag: Omtrent Minerva

13.04.23

De renaissance van de chryselefantiene sculptuur in België tijdens het fin de siècle

Deze lezing belicht de context waarin het beeldhouwwerk Minerva tot stand kwam. Deze buste van de hand van Paul Dubois is één van de meesterwerken in art nouveaustijl van het Museum van de Stad Brussel. Een typisch voorbeeld van de chryselefantiene sculptuur; beeldhouwwerken van ivoor in combinatie met metalen zoals goud, zilver en brons.

De koloniale tentoonstelling die in 1897 in Tervuren plaatsvond ligt aan de basis van de renaissance van deze beeldhouwstijl. Deze buste van Minerva werd wellicht voor het eerst getoond in 1901 op het Salon van La Libre Esthétique.

Laat u meevoeren naar de eeuwwisseling van de 19de eeuw waarin art nouveau in volle opmars is.

Praktische informatie

• Door Prof. dr. Werner Adriaenssens, Conservator collecties 20ste eeuw aan de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis
  • Donderdag 13 april 2023 om 18u30
  • Lezing in het Nederlands
  • Prijs: gratis
  • Duur 1 uur
  • Inschrijven verplicht via ons reservatieplatform (beperkte plaatsen). De registratielink beschikbaar een maand voor de lezing.
  • In het kader van Brussel 2023, Jaar van de Art Nouveau
  • De lezingen in het museum vinden plaats op de bovenste verdieping van het Broodhuis. Deze ruimte is enkel toegankelijk via een trap.