Back to nature 1900

Van 14.02.23 > 05.11.23

Met deze capsule-tentoonstelling belicht het Museum van de Stad Brussel het rijke art-nouveau-erfgoed dat bewaard wordt in de collecties van de stad.

Van borduurwerk en schilderkunst tot mode en architectuur: de uitgestalde stukken zijn zeer verscheiden en bestrijken talrijke disciplines. Het uitgangspunt voor Back to nature is de inspiratie die kunstenaars uit het begin van de twintigste eeuw opdeden in de natuur. De subtiele esthetiek en het krachtige lijnenspel in de vormen van bloemen en planten trokken hun aandacht. Net als de sublieme en oneindig gevarieerde weergave van de vrouw. Ontdek deze reeks betoverende werken, waarvan de meeste zelden of nooit voordien zijn tentoongesteld.

Door genderstereotypen zijn vrouwelijke kunstenaars ondervertegenwoordigd in musea. Het werk van vrouwelijke kunstenaars in de kijker zetten, is zowel een boeiende als noodzakelijke oefening.