Laken | Evenementen en vrije tijd

Twee Lakense evenementen staan in stenen gebeiteld: de wereldtentoonstellingen van 1935 en 1958. Het Heizelstadion gebouwd in 1930 was getuige van vele wereldrecords en ontving wereldsterren zoals Madonna en U2, luchtballonwedstrijden, Van Damme memorials, katholieke congressen, NATO-feesten en helaas ook een drama in 1985.

Op het kanaal waren er regematig regatta’s en havenfeesten te beleven, maar het meest impressionante was wellicht Venise à Bruxelles van mei tot november 1895: belcanto à volonté op echte gondels en in het dogenpaleis, op de brug der zuchten…  heel de Tour&Tassis vlakte was daarvoor onder water gezet en electrisch verlicht!

We hebben de festivals Brosella Folk & Jazz en Couleur Café.

Kermissen op het Bockstaelplein duurden meestal 3 weken in april, die op de Antwerpse steenweg en op de Wand waren korter van stof.

Maar feesten en braderieën, die vind je overal. Wat echt eigen aan Laken is, is dat het van oudsher een wandelaarsparadijs is. Albrecht en Isabella noemden het beewegen. Ze kwamen via de Groendreef en legden hier de Sint-Annadreef aan. Er waren hier meer mondaine lusthoven en uitspanningen dan boerderijen.

Ook nu nog beschikt Laken over talrijke parken die tot de Groene Wandeling van Brussel behoren. Het gaat over zeven wandeltrajecten, die in lengte variëren van 5 tot 12 km en die heel wat Brusselse groene ruimten laten ontdekken. Komende van Schaarbeek, langs de Van Praetlaan, vindt men de tuinen van het Chinees Paviljoen en de Japanse Toren.

Na het passeren voor de Neptunusfontein, bereikt men, enige honderd meter verder, de Dikkelindelaan die ons toegang geeft tot de vlakten van het openbaar Park van Laken.

Op onze linkerkant, ziet men de Kattenberg, het oudste deel van het park. De heuvel die hem vormt werd naar de wens van Leopold II met paden aangelegd en een kleine beek werd aan zijn voet gegraven met rustieke bruggetjes, waardoor het geheel het uitzicht en de naam Klein-Zwitserland kreeg. De term “kat” die naast het dier, ook modder of opgehoogde aarde betekent heeft misschien iets te maken met de steengroeven die daar tot de 18de eeuw geëxploiteerd werden. Het land werd na uitputting van de groeven voornamelijk beplant met beuken maar door de bodemerosie en konijnenbevolking werd hun stabiliteit ondermijnd waardoor het ongeveer dertig jaar lang ontoegankelijk werd voor het publiek. Momenteel renoveert Leefmilieu Brussel volledig de Kattenberg. Het doel is de heuvel weer te stabiliseren en de erosie te beperken. De paden zouden worden hersteld en gekoppeld aan de wegen van het openbaar park zoals ze het vroeger waren en zouden opnieuw opengesteld zijn voor het publiek. De werken zouden in september 2021 beëindigd moeten zijn

De Kattenberg tijdens de renovatiewerken, 2021 © Victor Schutters

Meer ten noorden, aan de voet van het Atomium, bevindt zich het Ossegempark met zijn vijver en zijn “Groentheater” dat tot 3.000 toeschouwers kan ontvangen.

Vanaf het Sint-Lambertusplein, volgt de Groene Wandeling de Koloniale Tuin en het Sobieskipark dat onderaan de Tuinen van de Bloemist ligt, die een prachtig uitzicht bieden over de Stad met de Onze-Lieve-Vrouwkerk van Laken op de voorgrond.

Voor haar weg te volgen naar Jette, kruist onze wandeling de Prins Leopoldsquare. Een vijver was er vroeger te zien. Het werd er in het begin van de vorige eeuw gegraven om de overstromingen te wijten aan de Molenbeek die daar doorloopt te vermijden. Nu zit er een stormbekken ondergronds.

Vlakbij het kerkhof van Laken, vindt men nog de 21 juli-square, een mooi parkje ontworpen in functie van het gedenkteken dat werd opgericht ter nagedachtenis van koningin Astrid.

Het nieuwste park, geen deel van de Groene Wandeling, is L28. Dit was de site van de oude spoorweglijn 28, een braakliggend terrein in de stad. Vroeger verbond deze lijn de oude magazijnen en het station van Tour & Taxis met het spoorwegnet.

Evenmin deel van de Wandeling, maar misschien komt daar nog verandering in, is het koninklijk domein, waar ooit nog de gehuchten Opper- en Nederleest lagen en een elektrische spoorlijn gepland werd.

Victor Schutters (Laca)

Verken de getuigenissen