Windwijzer van het stadhuis

De bouw van het Brusselse stadhuis werd in het midden van de vijftiende eeuw bekroond met een windvaan in de vorm van de heilige Michiel, één van de beschermheiligen van de stad. De windvaan is niet enkel een belangrijk kunstwerk, maar ook een sterk staaltje wetenschap. De wijzer, goed voor een lengte van 5,70 meter en ongeveer 400 kg,  staat immers honderd meter boven de Grote Markt en trotseert weer en wind.

Dit exemplaar stond tot 1993 op het stadhuis en werd toen vervangen door een nieuw, verguld exemplaar. Het spreekt tot de verbeelding dat het beeld zijn verblijf van meer dan 500 jaar op de toren van het stadhuis zo goed heeft doorstaan. In 2018 werd de windvaan overgebracht van het stadhuis naar het Broodhuis. Daar staat hij sindsdien tentoongesteld.

Windwijzer van het stadhuis in het museum

Kom in deze video meer te weten over dit unieke kunstwerk en zijn verhuis naar het Museum van de Stad Brussel

Virtuele tour

Daarom kunt u nu vanuit uw luie stoel de lopende tentoonstelling ‘The Grand Place to Be’ bezoeken. Dompel uzelf tijdens dit virtuele bezoek onder in de geschiedenis van de Grote Markt in Brussel, zijn erfgoed en het dagelijks leven in de winter en de zomer …

Dankzij de magie van de technologie wordt u ontvangen door het originele en vijf meter hoge standbeeld van Sint-Michiel dat u langs de zeldzame en onuitgegeven stukken gidst. Schilderijen, kunstvoorwerpen, etsen en foto’s illustreren de woelige geschiedenis, de verschillende functies en gebruiken en de transformaties die het plein tussen de 12e eeuw en vandaag doormaakte. De restauratiewerken worden ook getoond. Een heuse blik achter de schermen van het mooiste plein ter wereld. Educatief, en vooral heel leuk!

Om het virtuele bezoek ‘The Grand Place to Be’ uit te werken, deed het museum beroep op Scan My World
Gepresenteerd door Brussels Museums & visit.brussels