Philippe Schott. Verzamelaar, kunstenaar en mecenas

Van 14.11.23 > 04.02.24

Met deze capsuletentoonstelling zet het Museum van de Stad Brussel Philippe Schott (1885-1964) in de kijker: kunstenaar, verzamelaar en vooraanstaand Brussels mecenas.

Een selectie werken en voorwerpen laat je het leven van deze wonderlijke figuur ontdekken vanuit drie gezichtspunten: zijn activiteiten als verzamelaar, het belang van zijn mecenaat voor de Stad Brussel en het leven zoals hij dat doorbracht bij hem thuis in de Eikstraat.

Zijn privémuseum, gelegen op een boogscheut van Manneken-Pis, stelt een eclectische collectie tentoon, waaronder een groep middeleeuwse beeldhouwwerken. In 1961 liet Philippe Schott zijn huis en een deel van zijn privécollectie na aan de Stad Brussel met de bedoeling om er een museum van te maken. Na zijn dood bestond het Schottmuseum gedurende meer dan 10 jaar.

Daarna werd de collectie overgebracht naar de bewaarruimtes van het Museum van de Stad Brussel. Tot op heden blijft het de grootste schenking die het museum ooit heeft ontvangen. Met meer dan 150 werken van Schott, middeleeuwse beeldhouwwerken en talrijke archiefstukken legt deze collectie een unieke getuigenis af over het leven van een man die een essentiële rol vervulde voor de uitstraling van Brussel.

Ensemble van de Schott collectie