Vaas met afbeelding St-Michiels-en St-Goedelekathedraal

Deze eivormige vaas, gedecoreerd door Maximilien-Joseph Jacquet en Louis Nédonchelle is één van de vele 19e-eeuwse stukken waarop Brusselse stadsgezichten staan afgebeeld. In de 19e eeuw werkten veel porseleinschilders als thuiswerkende schilder voor één van de Brusselse porseleinfabrieken. Ze zijn ook bekend onder de term “chambrelan”.

Dit stuk werd aangekocht op een veiling in 2020 waarop een deel van de privécollectie van de familie Demeuldre werd verkocht.

Jacquet en Nédonchelle, schilders en decorateurs

Zowel Maximilien-Joseph Jacquet als Louis Nédonchelle werken een tijd lang voor de fabriek van Frédéric Faber, maar gaan tussen 1834 en 1839 een samenwerking aan als decorateurs. Zij openen een winkel in de Madeleinestraat 52 in Brussel.

De werken van deze twee kunstenaars zijn gerelateerd aan de klassieke thema’s van hun tijd. Zij nemen de grote successen, zoals het zicht op Brussel, over van hun leermeester en mentor, Frédéric Faber. Jacquet is vooral bekend omwille van zijn bloemschilderkunst en Nédonchelle blinkt uit in het schilderen van het alledaagse leven, ook wel genretaferelen genoemd.

Op de nationale nijverheidstentoonstelling van 1835 stellen zij een reeks vazen tentoon die het stadhuis van Leuven, de collegiale kerk van Sint-Goedele en het Paleis der Natie voorstellen.

Het overlijden van Nédonchelle in 1839 maakt een abrupt einde aan de samenwerking en Jacquet gaat alleen verder. Op het einde van zijn leven verkoopt hij zijn atelier, voorraad en schildersmateriaal aan de familie Vermeren-Coché, eigenaars van de fabriek van Elsene II. Jacquet sterft in 1870.

• Dit werk heeft een belangrijke documentaire waarde: de stad wordt voorgesteld op een minder gebruikelijk medium, namelijk op een vaas.
  • Stadsgezichten waren populaire motieven onder de Brusselse porseleinschilders. De collectie van het Museum bevat reeds vijf vazen met verschillende aanzichten (De Hallepoort, de Willemspoort, het Paviljoen van de Prins van Oranje, het Koninklijk Parktheater en het Paleis van de Staten-Generaal). Uitgezonderd een kleine beker met een zijaanzicht op de kathedraal, ontbreekt in de collectie echter een belangrijke afbeelding van de kathedraal, een iconisch gebouw in de stad.

Wilt u graag meer weten over deze aanwinst? Breng een bezoekje aan het museum om dit werk met eigen ogen te ontdekken.  Meer details over dit werk vindt u ook terug in de inventarisfiche.