Geschiedenis op donderdag: Brussel en chocolade

05.10.23

Tijdens je wandeling door Brussel merk je al snel dat de chocolatiers bijzonder talrijk aanwezig zijn in onze stad. Wist je trouwens dat Brussels Airport maar liefst 1,6 kg chocolade per minuut verkoopt? Of het nu gaat om de traditionele repen en pralines dan wel chocolade verwerkt in lekkernijen zoals ijs en koekjes, het label ‘Belgische chocolade’ is een garantie voor kwaliteit geworden.

In deze Geschiedenis op donderdag om duimen en vingers van af te likken, legt Peggy Van Lierde uit welke troeven Brussel heeft ontwikkeld om zich op de kaart te zetten als “hoofdstad van de chocolade“. En wees gerust: onze spreekster voorziet ook een kleine proeverij. Van al dat gepraat over chocolade krijg je immers zin om ook eens te proeven, toch?

Wie is spreekster Peggy Van Lierde? Werken met chocolade zit haar in het bloed. Zij behoort tot de vierde generatie van een familie chocolatiers. Haar moeder, Jo Draps, opende het eerste Chocolademuseum in België. Op de Grote Markt, in het hart van de hoofdstad. Met dit privémuseum deelde de familie haar passie met een ruimer publiek. Het is ook een bron van nationale trots die zowel Belgen als internationale bezoekers weet aan te trekken. Het museum, dat tegenwoordig de naam Choco-Story Brussels  draagt, wordt sinds 2007 gerund door Peggy. En, niet te vergeten, het ligt op een boogscheut van Manneken-Pis, nog een andere nationale trots!

• Donderdag 05.10.23 om 18u30
  • Duur: 1u30
  • Lezing in het Frans
  • Prijs: gratis
  • De lezing vindt plaats op de bovenste verdieping van het Broodhuis. De zaal is enkel toegankelijk via een trap.
  • Reserveren verplicht via ons boekingsplatform
  • Ontdek ons initiatief Geschiedenis op donderdag